Myanmar - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Laurensjacobs - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Laurensjacobs - WaarBenJij.nu

Myanmar

Door: L.jacobs

27 November 2014 | Thailand, Surat Thani

Kalaw, Inle lake en Mandalay

Na een gezellige laatste avond in Bagan gaat om 05:00 de wekker om vervolgens de bus naar Kalaw te pakken.
De bus rit duurde ongeveer 8 uur en was erg mooi omdat je van 0 meter naar 1500 meter gaat. Wel even wennen aangezien het temperatuur verschil nogal groot is. Eenmaal aangekomen in Kalaw gaan we naar guesthouse Lily waar we een nacht verblijven. Toen we daar aankwamen hebben we onze gids ontmoet, een Indische man genaamd Robin.

De volgende ochtend begint onze trektocht om 10u nadat we met onze groep hebben kenis gemaakt. Ik zat met alleen maar Franse mensen in de groep en het lijkt wel alsof Myanmar het nieuwe Frankrijk is. We hebben 15 km gelopen over bergen, regenwoud en we giggen lunchen bij een medicijnman wat erg leuk was om te zien. Na de lunch was het nog een klein uurtje lopen naar onze verblijf plek voor de nacht. We overnachten bij locals wat erg koud was omdat niks goed was geïsoleerd en we op een klein matje sliepen, gelukkig kregen we wel 2 dekens.
De volgende dag na het ontbijt vertrekken we rond 8u. Dit is de langste dag van de trek maar liefst 21 km bijna alleen maar berg opwaarts. Het was verschrikkelijk mooi omdat je allemaal dorpjes passeert en je echt ziet hoe de mensen daar leven, de natuurlijk omdat je de bergen ziet, regenwoud, plantages en Ilne lake vanaf een grote afstand.

De laatste dag was de makkelijkste dag omdat we bijna alleen maar bergafwaarts moesten, we vetrokken om 06:00 om de zonsopgang te bekijken vanaf het gebergte en de mist tussen de bergen wat te mooi voor worden is. Rond 12:00 komen we bij een zijriviertje van Ilne Lake aan waar we na de lunch worden opgepikt door een boot om vervolgens Ilne lake over te steken.
Onderweg maken we nog een paar stops bij o.a de Longnek stam, deze mensen hebben gouden ringen om hun nek met ren gewicht van maar liefst 8 kilo of meer. Ze moeten ze ook aanhouden want als ze de ringen eraf halen zullen ze sterven omdat ze geen nekspieren meer hebben.

In Ilne lake verblijven we in goodwill hotel. In het stadje is niet heel veel te beleven dus ik blijf er maar 1 volle dag.
We hebben de volgende dag een boot gehuurd om op Inle Lake varen en de vissers te zien. Heel mooi hoe traditioneel het allemaal nog is. Ook zijn we bij een sigarenboer geweest, zilversmid en de drijvende dorpjes.

Om 19:00 vertrek ik met een Franse jongen die ik al in Bagan had ontmoet richting Mandalay. De bus doet er 7uur over en we komen rond 03:00 aan. Toen we aankwamen bij het Dreamland guesthouse mochten we van de dorms gebruik maken om bij te slapen en om vervolgens te ontbijten. Rond 10:00 zijn we door Mandalay gaan fietsen en hebben we het Royal palace bezocht waar niks aan was, een begraafplaats wat wel erg mooi was omdat alle graven in de vorm van tempels zijn gemaakt en Mandalay Hill waar we ongeveer 2 uur over deden om naar de top te klimmen om van een geweldig mooi uitzicht te genieten.

Helaas was dit alweer me laatste dag in Myanmar maar ik kijk er ook erg naar uit om nu weer verder te reizen. Nu ik dit schrijf zit im op Mandalay AirPort te wachten op mijn vlucht naar Bangkok en vanaf Bangkok naar Surat Thani.

• 28 November 2014 - 12:39

Jacobs Sr ( Opa ):

Beste Laurens het is bijzonder interesant om je een beetje te kunnen volgen
    Je hebt veel te vertellen als je thuis komt.Dat is in het nieuwe jaar,heb ik begrepen.
    Ik wens je een goede reis met interessante mensen en mooie flora en fauna.